98fun.ir

کاکتوس ها در بین گیاهان بی شماری که در روی زمین می رویند، گروهی به علت کم نیاز بودن و داشتن شکل ویژه و روش زندگی مخصوص به خود، سادگی نگهداری و پرورش و در عین حال داشتن زیبائی خاص و گل های بسیار دلفریب، لطیف و زیبا، دارای امتیازات بسیار ارزنده ای می باشند. این گیاهان با ذخیره کردن آب و مواد غذائی بیشتر در بافت های خود قابلیت بردباری و سازگاری زیاد داشته و مخصوصأ در برابر خشکی و کم آبی بسیار مقاوم هستند.

اکثر این گیاهان را کاکتوس ها و یا دیگر گیاهان گوشتی تشکیل می دهند. این گیاهان در سرتاسر کره زمین از بیابان های خشک آمریکا و آفریقا تا انتهای قاره آسیا به چشم می خورند و عجیب اینکه شکل جالب و گل های لطیف و فوق العاده زیبا و رنگین این گیاهان بیش از حد دل انگیز و سحرآمیز است و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.

رویشگاه های طبیعی اکثر این گیاهان در نقاطی از بیابان های خشک کره زمین قرار دارد که میزان بارندگی در آنها بسیار کم است و سالیان سال حتی قطره بارانی در آن نمی بارد ولی وجود این گیاهان گوشتی و برخی کاکتوس ها می توانند چنین شرایط سخت زیستی را با بردباری شگفت انگیز تحمل نمایند و زنده و زیبا بمانند. نگهداری و پرورش، مراقبت و تکثیر این گیاهان نیز بسیار آسان است و این خود باز هم امتیاز بزرگی برای آنها بشمار می رود.

در کشور ما ایران تا ۳۰ ـ ۴۰ سال اخیر گیاهان این گروه چندان مورد توجه نبود ولی اخیرأ همگام با مردم جهان، دوستداران و خواستاران بسیاری برای این گیاهان در کشور ما بوجود آمده و بر تعداد جمع آوری کنندگان و پرورش دهندگان این گیاهان افزوده شده است.

گیاهان گوشتی و کاکتوس ها همه یک جور نیستند و هر یک به جنس یا تیره ای از گیاهان تعلق داشته و دارای ویژگی خاصی است که دانستن آنها کار نگهداری و تکثیر گیاه را آسانتر می نماید. تجربه نشان داده است که اکثر گیاه گوشتی و کاکتوس ها را می توان در شرایط منزل و آپارتمان بخوبی نگاه داشته و وادار به گل دادن نمود.

در قرن بیستم توجه مردم جهان به کسب اطلاعات هرچه بیشتر درباره این گیاهان بطور قابل ملاحظه ای بالاتر رفته است. مردم عادی همه گیاهان گوشتی را ظاهرأ جزء کاکتوس ها بشمار می آورند. ولی باید دانست که همه کاکتوس ها گیاهان گوشتی هستند، در صورتی که همه گیاهان گوشتی جزء تیره کاکتوس ها نیستند و برخی از آنها جزء تیره های دیگر گیاهی مانند : تیره سوسن ها، آناناس ها، آماریلیس ها ( نرگس ها ) و غیره می باشند.

۱٫ کاکتوس Mammillaria elongata

انواع کاکتوس, درباره انواع کاکتوس

این کاکتوس به صورت استوانه ای و انگشتی شکل رشد می کند

خانواده: Cactaceae

نام علمی: Mammillaria elongata

نام های دیگر: Chilita elongata ،Leptocladodia elongata ،Mammillaria echinaria ،Chilita echinaria

زیستگاه اصلی: مکزیک، آمریکای جنوبی

شکل ظاهری: به صورت استوانه ای و انگشتی شکل رشد می کند.

شکل تیغ: مجموعه ۱۴ تا ۲۵ تیغ زرد و نارنجی رنگی به طول یک سانتیمتر که به طرف خود مامیلاریا برگشته شده اند. بعضی مواقع در مرکز این تیغ ها یک یا دو تیغ ۱٫۵ سانتی متری رشد می کند.

شکل گل: گل های زرد کم رنگ و صورتی رنگی که طول و عرض آن از یک سانتی متر تجاوز نمی کند.

میوه: میوه های بنفش رنگ کوچکی که در آن پر از بذر های قهوه ای رنگ می باشد.

خاک مناسب: خاکی که دارای ماسه و خاک لوم و مقداری پیت ماس باشد و زه کشی خوبی داشته باشد.

نور مناسب: به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد.

دمای مناسب: تا ۴ درجه زیر صفر را به مدت کوتاه تحمل می کند.

آبیاری: در تابستان به طور منظم و پس از خشک شدن خاک آبیاری شود و در زمستان بسیار محدود شود. این کاکتوس بسیار مستعد پوسیدگی می باشد در آبیاری آن بسیار دقت شود.

کود دهی: نیاز خاصی به کود ندارد اما می توان از کودهای کم نیتروژن یک یا دو بار در سال و در فصل رشد استفاده کرد.

تکثیر: از طریق قلمه زدن و بذر

۲٫ کاکتوس Echinocactus grusonii

نحوه تکثیر کاکتوس ها, نحوه گلدهی کاکتوس ها

خاک مناسب این کاکتوس خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد

 

خانواده: Cactaceae

نام علمی: Echinocactus grusonii

توضیح نام: به این دلیل بشکه طلایی نامیده می شود که وقتی مسن می شود شبیه بشکه گرد و بزرگ می شود.

نام های دیگر: Golden barrel cactus ،Golden ball cactus ،Mother-in-law’s-seat ،Mother-in-law’s-cushion

زیستگاه اصلی: مرکز مکزیک

شکل ظاهری: به صورت کروی می باشد که با آرئول های خزدار زیادی احاطه شده است و تا ۱۸۰ سانتی متر در قطر رشد می کند و بسیار کند رشد می باشد.

شکل تیغ: در هر آرئول چندین تیغ ۴ سانتی متری زردطلایی رنگ دارد.

شکل گل: گل های زرد ۴ سانتی که در روی سر کاکتوس می رویند. در بهار و تابستان در روز شکوفا می شوند و فقط کاکتوس های بالغ که نور خوبی دریافت کرده اند گل می دهند.

میوه: میوه کوچک و زرد رنگ که دارای کیسه بذر های مشکی ریز می باشد.

خاک مناسب: خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد.

نور مناسب: به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد. اگر گروزونی شما در محل کمنوری بوده آن را ناگهان به محل پرنور نبرید ، با اینکار گروزونی شما به شدت دچار آفتاب سوختگی می شود.

دمای مناسب: سرما را تا حد قابل توجهی می تواند تحمل کند به شرطی که خاک و تنه آن خیس نباشد.

آبیاری: به طور منظم و پس از خشک شدن خاک آبیاری شود. این کاکتوس در بهار و تابستان رشد می کند و در تابستان به آبیاری دقیق و منظم نیاز دارد.

کود دهی: با کود های دارای پتاسیم در تابستان کوددهی شود.

تکثیر: از طریق کشت بذر.

۳٫ کاکتوس Gymnocalycium mihanovichii cv. HIBOTAN

گلدهی کاکتوس ها, شکل گل دادن کاکتوس ها

گل این کاکتوس به طول ۶ تا ۷ سانتی متر و به رنگ صورتی کم رنگ و یا بنفش کم مایه می باشد

خانواده: Cactaceae
نام علمی: Gymnocalycium mihanovichii cv. HIBOTAN

توضیح نام: به پاس تلاش های آقای Nicolas mihanovich دریانورد یوگوسلاو قرن بیستم که حامی تحقیقات گیاه شناسی بود، نام گذاری شده است. نام های دیگر: Moon cactus، Ruby ball، Gymnocalycium mihanovichi friedrichii.

زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی به خصوص پاراگوئه

 

شکل ظاهری: کاکتوسی کروی و فاقد کلروفیل بوده که در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، صورتی یا بنفش و گاهی سفید یافت می شود. دارای ۸ تا ۱۴ پره می باشد و به دلیل فقدان کلروفیل پیوند زده می شود.

شکل تیغ: هر آرئول دارای ۳ تا ۶ تیغ قهوه ای رنگ به طول ۷ تا ۱۰ میلی متر می باشد که معمولا به عقب خم شده اند.

شکل گل: گل این کاکتوس به طول ۶ تا ۷ سانتی متر و به رنگ صورتی کم رنگ و یا بنفش کم مایه می باشد. از اواسط بهار تا اواسط تابستان این کاکتوس به گل می نشیند. این کاکتوس فاقد برگ می باشد.

میوه: به قطر ۱ سانتی متر و طول ۴ سانتی متر و به رنگ سبز خاکستری و یا قرمز می باشد.

برچسب ها :

تمامی حقوق مطالب برای سایت تفریحی و سرگرمی 98 فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.