98fun.ir
جهت خرید بک لینک به سایت MyBacklink.IR مراجعه فرمایید.
به گزارش فارس، محققان در مطالعه جدید خود دریافتند که سبک زندگی بر ژنها و گسترش بیماریها در بدن انسان تاثیر میگذارد.
براساس گزارش «آسیاایج»، ژنها تحت عوامل خاصی از جمله سن، محیط و به ویژه برخی بیماریهای خاص تغییر میکنند.
گفتنی است؛ مکانیسمهای اپیژنتیک فعالیت ژنهای مختلف را کنترل میکنند و اختلالات در این مکانیسم ممکن است منجر به بیماری از جمله چاقی و دیابت نوع ۲ شود.
محققان با بررسی رژیم غذایی افراد، دریافتند که رژیم غذایی بر این مکانیسم تاثیر میگذارد و برای متابولیسم مهم است. بنابراین تغییر در رژیم غذایی میتواند منجر به تغییر ژنها شود.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این پوشش جدید که HefCel نام دارد، در واقع مایعی حاوی فیبرهای نانوسلولز به دست آمده از خمیر چوب است که غلظت نانوسلولز موجود در آن تقریبا ۱۰ برابر مواد مشابه است. در نتیجه زمانی که روی چوب پاشیده میشود و به طور طبیعی به آن میچسبد، لایه متراکمی را ایجاد میکند که مانع رسیدن اکسیژن به سطح چوب میگردد. بدین ترتیب احتمال آتش گرفتن چوب در مجاورت شعله آتش تا حد زیادی کاهش مییابد.
هنگامی که این پوشش جدید با مواد رنگی مخلوط شده و توسط اسپری یا قلم روی چوب را میپوشاند، بیشترین کارآیی را دارد. این ماده در آزمایشات اولیه عملکرد مطلوبی داشته است.
محققان توانستهاند برای تولید HefCel فرآیندی با مصرف انرژی اندک توسعه دهند که کاملا مقرون به صرفه و کارآمد است.
محققان این ماده را به عنوان یک اختراع جدید به ثبت رساندهاند و در حال حاضر در تلاشند تا این ماده را با همکاری یک شرکت صنعتی به صورت تجاری تولید و به بازار عرضه کنند.
به گزارش مهر به نقل از انگجت، شرکت توبی نرم افزاری به نام Aware را ابداع کرده که از فناوری هلو در سیستم عامل ویندوز و همین طور دوربین متصل به رایانه برای شناسایی مالک هر رایانه استفاده کرده و اگر فرد دیگری به آن زل بزند، صفحه نمایشگر تار یا قفل میشود.
در عین حال اگر کاربر و مالک رایانه در برابر آن قرار بگیرد، نمایشگر به حالت عادی بازگردیده و مشاهده محتوای آن ممکن میشود. در این صورت اگر کاربری در حال مطالعه یک ایمیل شخصی باشد و به ناگهان مجبور به ترک محل کار خود شود، نمایشگر به انتخاب کاربر تار یا قفل میشود.
همچنین میتوان تنظیمات این نرم افزار را به گونهای انجام داد که به محض ترک محل، نمایشگر تاریک شود تا از مصرف بیش از حد برق نیز جلوگیری شود.
نرم افزار یادشده با تمامی رایانههای مجهز به سیستم عامل ویندوز سازگاری دارد ولی مشخص نیست آیا قرار است نسخههای سازگار با سایر سیستم عامل نیز عرضه شود یا خیر.
عسل گل های مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند
عسل یکی از خوراکی های مفید وعده صبحانه است که در دو نوع موم دار و بدون موم موجود است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که عسل موم دار بخریم یا بدون مو؟ کدام بهتر است؟
عسل موم دار بخریم یا بدون موم؟
در وعده صبحانه از خوردن کره با مربا خسته شده بود و قصد داشت عسل را جایگزین مربا کند. به مغازهای رفت تا عسل بخرد. اما در قفسه مورد نظر با تعداد زیادی از عسلهای موم دار و بدون موم با رنگهای تیره و روشن مواجه شد. شنیده بود که عسل تقلبی زیاد است. یک عسل با رنگ تیره و موم دار انتخاب کرد. به این گمان که هر عسلی که با موم عرضه شود و رنگ تیره تری داشته باشد بدون شک طبیعی خواهد بود. اما آیا واقعا این باور صحت دارد؟
رنگ و طعم ملاک سنجش عسل نیست
عسل براساس این که از یک یا چند گل تهیه شده باشد دارای انواع تک گل و چند گل است. عسل گل های مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند و رنگ آنها از سفید، کهربایی و حتی قهوهای و سیاه متغیر است. عسلهای روشن طعم ملایم و عسلهای تیره طعمی تندتر دارند و نمیتوان کیفیت و اصالت عسل را بر حسب رنگ و مزه آن شناسایی کرد.
موم مصنوعی در عسل های زنبور ندیده
برای این که زنبور برای تهیه موم انرژی زیادی مصرف نکند موم را به شکل صنعتی (مصنوعی) نیز تولید میکنند و در کندو میگذارند. در اغلب عسلهای تقلبی زنبور ندیده از موم مصنوعی استفاده میشود. موم مصنوعی را با پارافین و ترکیبات مشابه تهیه کرده و آن را درون ظروف شیشهای گذاشته و روی آن عسل میریزند.
عسل مصنوعی در بازار
نه تنها موم بلکه عسل را هم به روش مصنوعی تولید می کنند. شکر، آب، کمی آبلیمو و اسانسهای شیمیایی تقلیدکننده طعم عسل را با هم مخلوط و حرارت می دهند. با مقادیری شربت قند، عسل را به غلظت مناسب می رسانند. با افزودن فروکتوز، شکرک زدن عسل را به تاخیر انداخته و با اضافه کردن شربت ذرت، امکان تشخیص آن از عسل واقعی را سخت تر می کنند.
موم را نجوید
گاهی توصیه می شود که جویدن موم موجب تقویت دستگاه گوارش و لثه ها می شود. اما باید بدانید داروها و سمومی که علیه بیماریهای زنبور استفاده می شود می تواند در لایه های موم رسوب کرده و با جویدن وارد بدن شود.
عسل طبیعی قند کمتری دارد
اغلب عسل های موجود در بازار یا از نوع تغذیه ای هستند یعنی زنبور علاوه بر شهد گل ها و گیاهان از شربت و شکری که در مجاورت کندو قرار داده میشود، عسل تولید میکند یا از نوع تقلبی و زنبور ندیده است. این عسل ها قند بالایی داشته و فوق العاده برای بیماران دیابتی و افراد چاق مضر است. اما عسل هایی که به روش طبیعی تهیه شده اند با در نظر گرفتن قند محصول برای دیابتی ها منع مصرف ندارد.
تفاوت شکرک عسل طبیعی و تقلبی
عسل طبیعی هم شکرک میزند، اما با انواع تقلبی آن تفاوت هایی دارد. عسل طبیعی به مرور زمان کدر و ته نشین شده و شکرک آن مانند شکرک شیره خرما نرم و در زیر دندان احساس نمیشود و در دهان به سرعت مایع می شود. اما شکرک عسل تقلبی مثل نبات سفت و به سختی با قاشق جدا شده و دانه های شکر در زیر دندان حس می شود.
عسل وحشی خوب یا بد؟
عسلی که زنبور، آن را داخل کندو تولید نکرده و موم آن روی تنه درختان یا شکاف سنگ ها و صخره ها تولید شده باشد عسل وحشی نام دارد. زنبورهای وحشی ظاهری متفاوت دارند و در کشور ما جثه ای بسیار کوچک تر از زنبور عسل معمولی و در برخی مناطق آفریقایی چند برابر بزرگتر از زنبور عسل هستند.
عسل برای کودکان ممنوع!
این نوع عسل چون به روش طبیعی و ارگانیک تولید می شود حاوی بیشترین میزان مواد مغذی است. باکتری خطرناک کلستریدیوم بوتولینوم می تواند از طریق لاروهای مرده زنبور وارد عسل شود و به همین دلیل مصرف عسل به کودکان زیر یک سال که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی شود.
داستان بهلول: پند دادن بهلول به هارون
روزی بهلول بر هارون الرشید وارد شد
هارون گفت:مرا پندی بده
بهلول پرسید: اگر در بیابانی بی آب و علف تشنگی بر تو غلبه نماید چندان که مشرف به موت گردی، در مقابل جرعه ای آب چه میدهی؟
گفت:صد دینار طلا
پرسید: اگر صاحب آب به پول رضایت ندهد؟
گفت: نصف پادشاهی ام را
بهلول گفت: حال اگر به مرض حبس البول مبتلا گردی و رفع آن تنوانی چه میدهی که آن را علاج کنند؟
گفت:نیم دیگر سلطنتم را
بهلول گفت:پس ای خلیفه، این سلطنت که به آبی و پولی وابسته است تو را مغرور نسازد که با خلق خدای به بدی رفتار کنی.
داستان بهلول: بهلول و مرد شیاد
آورده اند که بهلول سکه طلائی در دست داشت و با آن بازی می نمود. شیادی چون شنیده بود بهلول دیوانه است جلو آمد و گفت: اگر این سکه را به من بدهی در عوض ده سکه که به همین رنگ است به تو میدهم. بهلول چون سکه های او را دید دانست که آنها از مس هستند و ارزشی ندارند به آن مرد گفت به یک شرط قبول می کنم اگر سه مرتبه با صدای بلند مانند الاغ عر عر کنی !!!
شیاد قبول نمود و مانند خر عرعر نمود. بهلول به او گفت: خوب الاغ تو که با این خریت فهمیدی سکه ای که در دست من است از طلا می باشد ، من نمی فهمم که سکه های تو از مس است . آن مرد شیاد چون کلام بهلول را شنید از نزد او فرار نمود .
داستان بهلول : قضاوت بهلول
آورده اند که اعرابی فقیر و ارد بغداد شد و چون عبورش از جلوی دکان خوراک پزی افتاد از بوی
خوراکیهای متنوع خوشش آمد و چون پول نداشت نان خشکی که در توبره داشت بیرون آورده و به بخار دیگ خوراک گرفته و چون نرم میشد می خورد .
آشپز چند دقیقه این منظره را به حیرت نگاه کرد تا نان اعرابی تمام شد و چون خواست برود آشپز جلوی او را گرفت و مطالبه پول نمود و بین آنها مشاجره شد و اتفاقاً بهلول از آنجا عبور مینمود . اعرابی از بهلول قضاوت خواست بهلول به آشپز گفت :
این مرد از خوراکی های تو خورده است یا نه ؟ آشپز گفت از خوراکی ها نخورده ولی از بو و بخار آ نها استفاده نموده است . بهلول به او گفت :
درست گوش بده و بعد چند سکه ای از جیبش بیرون آورد یکی یکی آنها را نشان آشپز می دادو به زمین می انداخت و آنها را بر میداشت و به آشپز می گفت صدای پولها را تحویل بگیر . آشپر با کمال تحیر گفت : این چه قسم پول دادن است ؟ بهلول گفت : مطابق عدالت و قضاوت من ، کسی که بخار و بوی غذایش را بفروشد ، باید در عوض هم صدای پول را دریافت نماید .
به طور معمول بین ریه و قفسه سینه فضایی وجود دارد که به آن فضای جنب گفته می شود. داخل آن نیز همیشه ترشح وجود دارد که جذب خون می شود. زمانی که این مایع افزایش پیدا کند، اصطلاحا گفته می شود آب آوردن ریه. آب آوردن ریه همیشه به دلیل مشکلات ریه نیست.
ادم ریوی مشکلی است که در آن ریه ها با مایع پر می شوند
دلایل آب آوردن ریه :
نارسایی قلبی
عفونت های ریه
بیماری های لایه های جنب نظیر عفونت های ویروسی، باکتریایی و سل
تومورهای ریه
استعمال دخانیات و قلیان
تومورهایی مختص فضای جنب (بر اثر استنشاق آزبست توموری به نام آزیستور ایجاد می شود. در لوله های ساختمانی و ورق های ایرانیت نیز از آزبست استفاده می شود که استنشاق آن هنگام بریدن توسط کارگران موجب ایجاد توموری در فضای جنب می شود.)
سرطان ریه
افزایش سن
بیماری های مزمن
داشتن اختلال های ایمنی و مصرف برخی داروها که موجب کاهش دفاع بدن می شود.
به طور معمول بین ریه و قفسه سینه فضایی وجود دارد که به آن فضای جنب گفته می شود
علایم و نشانه های آب آوردن ریه حاد :
نفس تنگی شدید که با فعالیت یا دراز کشیدن بیش تر می شود.
احساس خفگی ناگهانی که با دراز کشیدن بد تر می شود.
خس خس صدا یا نفس نفس زدن
پوست سرد و چسبناک
اضطراب، بیقراری و ترس
سرفه همراه با خلط که گاهی خونی هم هست.
لب های بنفش
ضربان شدید قلب
علائم و نشانه های اب اوردن ریه مزمن:
نفس تنگی غیر عادی هنگام فعالیت
دشواری در نفس کشیدن هنگام زور زدن
دشواری در نفس کشیدن هنگام دراز کشیدن
صدای خس خس وار
بیدار شدن وسط شب همراه با سرفه که با نشستن بهتر شود.
اضافه وزن ناگهانی
ورم پاها
خستگی شدید
آب آوردن ریه مسئله ای اورژانسی است و نیاز به پیگیری سریع دارد
تشخیص ادم ریوی :
پزشک شما به دنبال وجود مایع در ریه های شما یا علائمی که به دلیل این موضوع ایجاد شده اند، خواهد بود. پزشک یک معاینه بالینی اساسی انجام خواهد داد و با گوشی پزشکی به صدای ریه های شما گوش خواهد داد، تا به دنبال موارد زیر بگردد:
افزایش تپش های قلبی
تنفس سریع
صدای کراکل در ریه های شما
هرگونه صدای قلب غیر طبیعی
همچنین ممکن است پزشک شما گردن شما را برای تجمع مایع، پاها و شکم شما را برای وجود تورم بررسی کند و همچنین این که آیا رنگ پوست شما رنگ پریده یا آبی رنگ باشد. همچنین پزشک شما درباره علائمی که دارید با شما صحبت خواهد کرد و در مورد پیشینه پزشکی شما سوالاتی خواهد پرسید.
اگر پزشک تشخیص دهد که در ریه های شما مایع وجود دارد، آزمایش های بیشتری برای شما درخواست خواهد کرد:
آزمایش خون
اکو قلبی، یا سونوگرافی قبرای بررسی فعالیت غیر طبیعی قلب
عکس قفسه سینه برای مشاهده مایعات
آزمایش خون برای بررسی مقدار اکسیژن خون
اکو قلبی، برای مشاهده این که آیا در ماهیچه های قلبی مشکلی وجود دارد یا خیر
نوار قلب برای بررسی مشکلات ریتم قلبی یا نشانه ای از حمله قلبی
آیا آب آوردن ریه (ادم ریوی) منجربه مرگ می شود؟
آب آوردن ریه منجر به مشکلات تنفسی زیادی شده و بعضی اوقات بدن هیچ نشانه ای بروز نخواهد داد. آب آوردن ریه مسئله ای اورژانسی است و نیاز به پیگیری سریع دارد.
زمانی که ادم ریه رخ دهد، بدن سعی می کند که مقدار کافی اکسیژن دریافت کند
درمان آب آوردن ریه :
ادم ریوی یک مشکل جدی است که نیازمند درمان سریع می باشد. اکسیژن همیشه خط اول درمانی برای این مشکل است.درمان آب آوردن ریه ها عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد.
اگر مقدار آب زیاد باشد با لوله های مخصوص آن را تخلیه کرده و با داروهایی میزان ترشح را کنترل میکنند.
– اگر آب آوردن ریه ناشی از عفونت باشد با تجویز آنتی بیوتیک درمان میشود.
– داروهای مدر برای پلورال فیوژن ناشی از نارسایی قلب.
– اگر عاملان بدخیمی است شیمی درمانی و یا رادیوتراپی درمان مناسب آب آوردن ریه ها خواهد بود.
– در مواقعی که پلورال افیوژن به صورت مکرر ایجاد می شود ممکن است از روشی استفاده شود تا به اصطلاح این پرده ها توسط داروهای مخصوص، سوزانده می شون (اسکلروز).
– چنانچه مشغول سفر کردن یا کوهنوردی در ارتفاعات زیاد هستید و دچار علائم آب آوردن ریه شدید، به سرعت ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پا (۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر) از ارتفاع پایین بیایید. به طور منطقی با این کار علائم شما باید کم شود. هم چنین لازم است خود را گرم نگه داشته و از فعالیت بپرهیزید. سرما باعث بدتر شدن این وضعیت می شود. با توجه به شرایطی که دارید برای پایین رفتن از نیروی نجات کمک بگیرید.
– اگر تخلیه مایع با روش معمول و یا با پلورال اسکلروزیس بهبود نیافت ممکن است برای درمان جراحی استفاده شود ، دو روش جراحی برای این منظور وجود دارد:
روش واتس VATS یا جراحی بسته با کنترل ویدئو
عمل جراحی باز
اعمال روز نیمه شعبان:
اعمال روز نیمه شعبان شامل اعمال مستحبی زیادی می باشد که غسل کردن و روزه گرفتن از آن جمله اند. فضیلت روزه نیمه شعبان در روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
بسیار شایسته است که شیعیان، در شب و روز نیمه شعبان، با تشکیل محافل و مجالس، و برپایی سخنرانیها، درباره عظمت این روز و وجود مقدّس امام زمان(ع) و شرایط انتظار آن حضرت، و دعا برای تعجیل در ظهورش و دفع شبهات دشمنان و ناآگاهان، آن را گرامی بدارند؛ ولی در همه این موارد از کارهای نامناسب و خلاف شرع بپرهیزند و عبادت را با گناه آلوده نسازند
از اعمال روز نیمه شعبان علاوه بر استحباب روزه و غسل، مستحب است در هر زمان و مکان زیارت امام زمان (عج) و دعا براى تعجیل در ظهور آن حضرت درهنگام زیارت و به خصوص زیارت آن حضرت در سرداب سامراء تاکید شده است.
تاکید شده که دعای زیر را بر در حرم سرداب سامراء بخوانید:
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَهَ اللَّهِ وَ خَلِیفَهَ آبَائِهِ الْمَهْدِیِّینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَصِیَّ الْأَوْصِیَاءِ الْمَاضِینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حَافِظَ أَسْرَارِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّهَ اللَّهِ مِنَ الصَّفْوَهِ الْمُنْتَجَبِینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْأَنْوَارِ الزَّاهِرَهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْأَعْلاَمِ الْبَاهِرَهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْعِتْرَهِ الطَّاهِرَهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مَعْدِنَ الْعُلُومِ النَّبَوِیَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ الَّذِی لاَ یُؤْتَى إِلاَّ مِنْهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نَاظِرَ شَجَرَهِ طُوبَى وَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی لاَ یُطْفَى
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ الَّتِی لاَ تَخْفَى
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ عَلَى مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ سَلاَمَ مَنْ عَرَفَکَ بِمَا عَرَّفَکَ بِهِ اللَّهُ
وَ نَعَتَکَ بِبَعْضِ نُعُوتِکَ الَّتِی أَنْتَ أَهْلُهَا وَ فَوْقَهَا
أَشْهَدُ أَنَّکَ الْحُجَّهُ عَلَى مَنْ مَضَى وَ مَنْ بَقِیَ
وَ أَنَّ حِزْبَکَ هُمُ الْغَالِبُونَ وَ أَوْلِیَاءَکَ هُمُ الْفَائِزُونَ
وَ أَعْدَاءَکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ وَ أَنَّکَ خَازِنُ کُلِّ عِلْمٍ
وَ فَاتِقُ کُلِّ رَتْقٍ وَ مُحَقِّقُ کُلِّ حَقٍّ وَ مُبْطِلُ کُلِّ بَاطِلٍ
رَضِیتُکَ یَا مَوْلاَیَ إِمَاماً وَ هَادِیاً وَ وَلِیّاً وَ مُرْشِداً
لاَ أَبْتَغِی بِکَ بَدَلاً وَ لاَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِکَ وَلِیّاً
أَشْهَدُ أَنَّکَ الْحَقُّ الثَّابِتُ الَّذِی لاَ عَیْبَ فِیهِ
وَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ فِیکَ حَقٌ لاَ أَرْتَابُ لِطُولِ الْغَیْبَهِ
وَ بُعْدِ الْأَمَدِ وَ لاَ أَتَحَیَّرُ مَعَ مَنْ جَهِلَکَ وَ جَهِلَ بِکَ
مُنْتَظِرٌ مُتَوَقِّعٌ لِأَیَّامِکَ وَ أَنْتَ الشَّافِعُ الَّذِی لاَ یُنَازَعُ (تُنَازَعُ)
وَ الْوَلِیُّ الَّذِی لاَ یُدَافَعُ (تُدَافَعُ) ذَخَرَکَ اللَّهُ لِنُصْرَهِ الدِّینِ
وَ إِعْزَازِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الاِنْتِقَامِ مِنَ الْجَاحِدِینَ الْمَارِقِینَ
أَشْهَدُ أَنَّ بِوِلاَیَتِکَ تُقْبَلُ الْأَعْمَالُ وَ تُزَکَّى الْأَفْعَالُ
وَ تُضَاعَفُ الْحَسَنَاتُ وَ تُمْحَى السَّیِّئَاتُ
فَمَنْ جَاءَ بِوِلاَیَتِکَ وَ اعْتَرَفَ بِإِمَامَتِکَ قُبِلَتْ أَعْمَالُهُ
وَ صُدِّقَتْ أَقْوَالُهُ وَ تَضَاعَفَتْ حَسَنَاتُهُ وَ مُحِیَتْ سَیِّئَاتُهُ
وَ مَنْ عَدَلَ عَنْ وِلاَیَتِکَ وَ جَهِلَ مَعْرِفْتَکَ
وَ اسْتَبْدَلَ بِکَ غَیْرَکَ کَبَّهُ اللَّهُ عَلَى مَنْخِرِهِ فِی النَّارِ
وَ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ عَمَلاً وَ لَمْ یُقِمْ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَزْناً
أُشْهِدُ اللَّهَ وَ أُشْهِدُ مَلاَئِکَتَهُ وَ أُشْهِدُکَ
یَا مَوْلاَیَ بِهَذَا ظَاهِرُهُ کَبَاطِنِهِ وَ سِرُّهُ کَعَلاَنِیَتِهِ
وَ أَنْتَ الشَّاهِدُ عَلَى ذَلِکَ وَ هُوَ عَهْدِی إِلَیْکَ وَ مِیثَاقِی لَدَیْکَ
إِذْ أَنْتَ نِظَامُ الدِّینِ وَ یَعْسُوبُ الْمُتَّقِینَ وَ عِزُّ الْمُوَحِّدِینَ
وَ بِذَلِکَ أَمَرَنِی رَبُّ الْعَالَمِینَ فَلَوْ تَطَاوَلَتِ الدُّهُورُ
وَ تَمَادَتِ الْأَعْمَارُ (الْأَعْصَارُ) لَمْ أَزْدَدْ فِیکَ إِلاَّ یَقِیناً
وَ لَکَ إِلاَّ حُبّاً وَ عَلَیْکَ إِلاَّ مُتَّکَلاً وَ مُعْتَمَداً (تَوَکُّلاً وَ اعْتِمَاداً)
وَ لِظُهُورِکَ إِلاَّ مُتَوَقَّعاً وَ مُنْتَظَراً (تَوَقُّعاً وَ انْتِظَاراً)
وَ لِجِهَادِی بَیْنَ یَدَیْکَ مُتَرَقَّباً (إِلاَّ تَرَقُّباً)
فَأَبْذُلُ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی
بَیْنَ یَدَیْکَ وَ التَّصَرُّفَ بَیْنَ أَمْرِکَ وَ نَهْیِکَ
مَوْلاَیَ فَإِنْ أَدْرَکْتُ أَیَّامَکَ الزَّاهِرَهَ وَ أَعْلاَمَکَ الْبَاهِرَهَ فَهَا
أَنَا ذَا عَبْدُکَ الْمُتَصَرِّفُ بَیْنَ أَمْرِکَ وَ نَهْیِکَ
أَرْجُو بِهِ الشَّهَادَهَ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ الْفَوْزَ لَدَیْکَ
مَوْلاَیَ فَإِنْ أَدْرَکَنِی الْمَوْتُ قَبْلَ ظُهُورِکَ
فَإِنِّی أَتَوَسَّلُ بِکَ وَ بِآبَائِکَ الطَّاهِرِینَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى
وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ أَنْ یَجْعَلَ لِی کَرَّهً فِی ظُهُورِکَ وَ رَجْعَهً فِی أَیَّامِکَ
لِأَبْلُغَ مِنْ طَاعَتِکَ مُرَادِی وَ أَشْفِیَ مِنْ أَعْدَائِکَ فُؤَادِی
مَوْلاَیَ وَقَفْتُ فِی زِیَارَتِکَ مَوْقِفَ الْخَاطِئِینَ النَّادِمِینَ الْخَائِفِینَ مِنْ عِقَابِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
وَ قَدِ اتَّکَلْتُ عَلَى شَفَاعَتِکَ وَ رَجَوْتُ بِمُوَالاَتِکَ
وَ شَفَاعَتِکَ مَحْوَ ذُنُوبِی وَ سَتْرَ عُیُوبِی وَ مَغْفِرَهَ زَلَلِی
فَکُنْ لِوَلِیِّکَ یَا مَوْلاَیَ عِنْدَ تَحْقِیقِ أَمَلِهِ
وَ اسْأَلِ اللَّهَ غُفْرَانَ زَلَلِهِ فَقَدْ تَعَلَّقَ بِحَبْلِکَ
وَ تَمَسَّکَ بِوِلاَیَتِکَ وَ تَبَرَّأَ مِنْ أَعْدَائِکَ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْجِزْ لِوَلِیِّکَ مَا وَعَدْتَهُ
اللَّهُمَّ أَظْهِرْ کَلِمَتَهُ وَ أَعْلِ دَعْوَتَهُ وَ انْصُرْهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ عَدُوِّکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَظْهِرْ کَلِمَتَکَ التَّامَّهَ وَ مُغَیَّبَکَ فِی أَرْضِکَ الْخَائِفَ الْمُتَرَقِّبَ
اللَّهُمَّ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً
اللَّهُمَّ وَ أَعِزَّ بِهِ الدِّینَ بَعْدَ الْخُمُولِ وَ أَطْلِعْ بِهِ الْحَقَّ بَعْدَ الْأُفُولِ وَ أَجْلِ بِهِ الظُّلْمَهَ وَ اکْشِفْ بِهِ الْغُمَّهَ
اللَّهُمَّ وَ آمِنْ بِهِ الْبِلاَدَ وَ اهْدِ بِهِ الْعِبَادَ
اللَّهُمَّ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً إِنَّکَ سَمِیعٌ مُجِیبٌ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ ائْذَنْ لِوَلِیِّکَ فِی الدُّخُولِ إِلَى حَرَمِکَ
صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آبَائِکَ الطَّاهِرِینَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
زیارت امام زمان (عج) به نقل از سید بن طاووس:
السَّلاَمُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِی عِلْمُهُ لاَ یَبِیدُ
سلام بر امام به حق که مجدد است و عالمى است که دریاى علمش بى حد و پایان است
السَّلاَمُ عَلَى مُحْیِی الْمُؤْمِنِینَ وَ مُبِیرِ الْکَافِرِینَ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْکَلِمِ
سلام ما بر زنده کننده اهل ایمان و هلاک کننده کافران سلام بر مهدى امتها و جامع تمام کلمات وحى الهى
السَّلاَمُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ السَّلاَمُ عَلَى حُجَّهِ الْمَعْبُودِ وَ کَلِمَهِ الْمَحْمُودِ
سلام بر جانشین اولیاء گذشته که صاحب مجد و شرافت است سلام بر حجت خداى معبود و بر کلمه محمود او باد
السَّلاَمُ عَلَى مُعِزِّ الْأَوْلِیَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ السَّلاَمُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِیَاءِ وَ خَاتِمِ الْأَوْصِیَاءِ
سلام بر عزت بخشنده دوستان خدا و ذلیل کننده دشمنان خدا سلام بر وارث انبیاء الهى و بر خاتم اوصیاء پیغمبران
السَّلاَمُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ السَّلاَمُ عَلَى السَّیْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ (وَ النُّورِ الْبَاهِرِ)
سلام بر امام قائم منتظر خلق و بر سلطان عادل مشهور عالم سلام بر صاحب شمشیر کشیده و بر ماه تابان و نور درخشان
السَّلاَمُ عَلَى شَمْسِ الظَّلاَمِ وَ بَدْرِ (الْبَدْرِ) التَّمَامِ السَّلاَمُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَهِ (فِطْرَهِ) الْأَیَّامِ
سلام بر آفتاب شام ظلمانى جهان و ماه تمام ایمان سلام بر بهار اهل عالم و صفا و شادى بخش روزگار
السَّلاَمُ عَلَى صَاحِبِ الصَّمْصَامِ وَ فَلاَّقِ الْهَامِ السَّلاَمُ عَلَى الدِّینِ الْمَأْثُورِ وَ الْکِتَابِ الْمَسْطُورِ
سلام بر صاحب شمشیر قدرت و شکافنده فرق سلام بر آن دین مأثور و کتاب رقم شده
السَّلاَمُ عَلَى بَقِیَّهِ اللَّهِ فِی بِلاَدِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلَى عِبَادِهِ الْمُنْتَهِی إِلَیْهِ مَوَارِیثُ الْأَنْبِیَاءِ وَ لَدَیْهِ مَوْجُودٌ آثَارُ الْأَصْفِیَاءِ
سلام بر حضرت بقیه الله در دیار خدا و حجت او بر بندگان خدا آن کسى که میراث تمام پیغمبران به او منتهى شود و آثارو شعار پاکان عالم نزد او موجود باشد
(السَّلاَمُ عَلَى) الْمُؤْتَمَنِ عَلَى السِّرِّ وَ الْوَلِیِّ لِلْأَمْرِ
سلام بر آنکه امین است بر سر حق و ولى امر است
السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ یَجْمَعَ بِهِ الْکَلِمَ وَ یَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ
سلام بر امام مهدى آن کسى که خداى عز و جل به امتها وعده داده که عقاید مختلف مردم را به وجود او جمع کند و خلق را از تفرقه برهاند
وَ یَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً وَ یُمَکِّنَ لَهُ وَ یُنْجِزَ بِهِ وَعْدَ الْمُؤْمِنِینَ
و به وجود او خداى متعال زمین را پر از عدل و داد گرداند و همه قواى عالم از او تمکین کنند و وعده خدا به عزت اهل ایمان به وقوع پیوندد
أَشْهَدُ یَا مَوْلاَیَ أَنَّکَ وَ الْأَئِمَّهَ مِنْ آبَائِکَ أَئِمَّتِی وَ مَوَالِیَّ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ
گواهى مى دهم اى مولاى من که تو و ائمه طاهرین پدران بزرگوار تو امامان من و آقاى منند و در دنیا و در آخرت که شاهدان خلق به گواهى برخیزند
أَسْأَلُکَ یَا مَوْلاَیَ أَنْ تَسْأَلَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی صَلاَحِ شَأْنِی وَ قَضَاءِ حَوَائِجِی وَ غُفْرَانِ ذُنُوبِی
اى مولاى من از تو درخواست مى کنم که از خداى تبارک و تعالى بخواهى که امور مرا اصلاح کند و حاجتهایم را برآورد و گناهانم را ببخشد
وَ الْأَخْذِ بِیَدِی فِی دِینِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی لِی وَ لِإِخْوَانِی وَ أَخَوَاتِیَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ کَافَّهً إِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ
و در امر دین و دنیا و آخرتم از من دستگیرى کند و از همه برادران و خواهران اهل ایمان من تمام را دست گیرد که خداى متعال بسیار آمرزنده و مهربان است
پس بجا آور نماز زیارت را، یعنى دوازده رکعت بعد از هر دو رکعت سلام دهد و تسبیح زهرا علیها السلام بگوید و هدیه کند بسوى آن حضرت و چون از نماز زیارت فارغ شدى بگو:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى حُجَّتِکَ فِی أَرْضِکَ وَ خَلِیفَتِکَ فِی بِلاَدِکَ الدَّاعِی إِلَى سَبِیلِکَ
پروردگارا درود و رحمت فرست بر حجت و خلیفه تو بر اهل زمین تو در تمام بلاد دعوت کننده خلق است به راه تو
وَ الْقَائِمِ (بِقِسْطِکَ وَ الْفَائِزِ بِأَمْرِکَ وَلِیِّ الْمُؤْمِنِینَ وَ مُبِیرِ الْکَافِرِینَ وَ مُجَلِّی الظُّلْمَهِ وَ مُنِیرِ الْحَقِّ)
و نگهبان عدل و فیروز و ناجح به فرمان توست ولى و دوستدار اهل ایمان و هلاک کننده کافران و برطرف کننده ظلمت کفر و عصیان و روشن کن طریق حق است
وَ الصَّادِعِ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ الصِّدْقِ وَ کَلِمَتِکَ وَ عَیْبَتِکَ وَ عَیْنِکَ فِی أَرْضِکَ
خلق را به صداى رسا بعلم و حکمت الهى دعوت کند و بموعظه نیکو و سخن صدق پند دهد و او کلمه تامه توست و صندوق (اسرار و علوم) تست و نماینده تو درروى زمین است
الْمُتَرَقِّبِ الْخَائِفِ الْوَلِیِّ النَّاصِحِ سَفِینَهِ النَّجَاهِ وَ عَلَمِ الْهُدَى وَ نُورِ أَبْصَارِ الْوَرَى
آن امامى که دایم مراقب و نگران و خائف و ترسان بود آن ولى ناصح و خیرخواه امت و کشتى نجات و پیشواى هدایت خلق و نور دیدگان خلایق است
وَ خَیْرِ مَنْ تَقَمَّصَ وَ ارْتَدَى وَ الْوِتْرِ الْمَوْتُورِ وَ مُفَرِّجِ الْکَرْبِ وَ مُزِیلِ الْهَمِّ وَ کَاشِفِ الْبَلْوَى
و بهترین کسى است که در تن پیراهن و ردا کند و او منتقم و خونخواه مظلومان عالم است و گشایش بخش دلها و برطرف کننده هم و غم و بلیات خلق است
صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الْأَئِمَّهِ الْهَادِینَ وَ الْقَادَهِ الْمَیَامِینِ
پروردگارا رحمت و درود فرست بر او و بر پدران بزرگوار او که امامان هدایت و پیشوایان با میمنت و برکت امت هستند
مَا طَلَعَتْ کَوَاکِبُ الْأَسْحَارِ وَ أَوْرَقَتِ الْأَشْجَارُ وَ أَیْنَعَتِ الْأَثْمَارُ وَ اخْتَلَفَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ غَرَّدَتِ الْأَطْیَارُ
درود فرست بر آنان مادامى که ستارگان طلوع مى کنند و درختان برگ برآورد و میوه ها برسد و شب و روز در عالم رفت و آمد کند و مرغان چمن نغمه سرایى کنند
اللَّهُمَّ انْفَعْنَا بِحُبِّهِ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَتِهِ وَ تَحْتَ لِوَائِهِ إِلَهَ الْحَقِّ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ
پروردگارا ما را به دوستى آن بزرگوار منتفع گردان و در زمره اصحاب او زیر لواى او ما را محشور ساز اى خداى به حق اى پروردگار عالمیان این دعا را مستجاب گردان.
غیبت چیست؟
غیبت عبارت است از پرده درى و بدگویى نسبت به حیثیت و آبروى افراد، یعنی در غیاب شخصى کارهاى بد و ناپسند شخصی و یا عیوب و نقائص جسمى و اخلاقى او را به گونه اى براى دیگران بازگو کنند که اگر به گوششان برسد، ناراحت شوند.
حکم غیبت کردن پشت سر مرده
گاه تصوّر میشود که مفهوم غیبت[۱] و همچنین روایاتى که درباره غیبت وارد شده ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمیشود، و غیبت کردن پشت سر مرده اشکالى ندارد، ولى این اشتباه بزرگى است؛ زیرا طبق روایات؛ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده او است.[۲]
بلکه میتوان گفت؛ غیبت مرده از جهاتى زشتتر و ناپسندتر است؛ زیرا زندگان ممکن است روزى غیبت را بشنوند و به دفاع از خود برخیزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نیست، به علاوه؛ شخص غیبت کننده ممکن است افراد زنده را ببیند و از آنها حلیّت بطلبد ولى در مورد مردگان این مطلب هرگز صدق نمیکند.[۳]
بنابر این، سخن گفتن به بدی، پشت سر مردگان، مورد تأیید اسلام نمیباشد و گناه است. وقتی ما در نماز میت با آنکه شاید بدیهایی را هم از مرده بدانیم، میگوییم: «لا نعلم منه الا خیرا» (جز خیر از او نمیدانیم).[۴] از اینرو؛ سزاوار نیست بعد از این سخن در نماز میت، سر سخن از بدیهای انسان مرده باز شود.
در این موارد غیبت واجب است
انسان با این که حق ندارد به صرف این که گمان بدى نسبت به کسى پیدا کرده است، بى جهت از او غیبت کند و حتى حق ندارد گمان بد هم درباره مسلمان ببرد، اما آن جایى که پاى مصالح اجتماعى در میان است و ـ مثلا ـ قرار است فرد ناصالحى مسؤولیت مهمى را عهده دار شود، نه تنها غیبت حرام نیست، بلکه واجب نیز هست.
در کتاب هاى فقهى و اخلاقى به این نکته تصریح شده که از جمله موارد وجوب غیبت، زمانى است که فردى فاقد صلاحیت قصد دارد زمام امور مسلمانان را به دست بگیرد. در این گونه موارد باید افشاگرى کرد و عدم صلاحیت چنین فردى را به مردم گوشزد نمود; چرا که در غیر این صورت به اسلام و مصالح مسلمانان خیانت مى شود. اگر راه جلوگیرى از فساد شخصى، منحصر به غیبت باشد، غیبت از او واجب است.
یکى از جاهایى که غیبت احتمال وجوب دارد، آن جایى است که نهى از منکر جز از راه غیبت ممکن نباشد. مثلا، در محله اى که شخص فاسدى براى ناموس مردم مزاحمت ایجاد مى کند و مفاسد دیگرى نیز دارد، اگر بدانیم که تنها در صورت غیبت از او، دست از کارش برمى دارد، غیبت واجب خواهد بود.
پرسش و پاسخ هایی درباره غیبت
مرز میان إنتقاد وغیبت ازفردی(مثل استاد)،کجاست؟
هدف از غیبت بیان عیب و نقص افراد است و هدف از انتقاد اصلاح و بهبود شرایط و اوضاع است و میان این دو تفاوت بسیار است. غیبت مربوط به شخصیت حقیقی افراد است و انتقاد مربوط به شخصیت حقوقی ایشان می باشد.
در بین بعضی از مردم مرسوم است که وقتی می خواهند نشانی شخصی را بدهند، مثلاً می گویند: «همان که قدش کوتاه است» یا «شکمش بزرگ است» و مانند این تعبیرات، اگر آن فرد را بشناسیم و بدانیم که با این حرفها ناراحت می شود، آیا غیبت محسوب می شود؟
در صورتی که این صفات در عرف، جنبه مذمت داشته باشد، جایز نیست.
غیبت هایی که در دوران گذشته انجام شده است و در حال حاضر دسترسی به آن افراد نداریم چه کار باید کرد یا چه حکمی دارد؟
وظیفه شما توبه است و چیز دیگری لازم نیست.
آیا انتقاد از استاد در مورد روش درس دادن وی ویا اخلاقیات وی غیبت است؟ اگر بعد از کلاس به دیگران بگوییم که استاد فلان مطلب را غلط گفته آیا غیبت است؟
انتقاد با غیبت تفاوت دارد زیرا انتقاد بیان اشکالات در حضور خود شخص و به خود او است و هدف اصلاح و تقویت کار و برنامه و روش است نه بیان عیب و نقص. اگر مطمئن باشید که استاد مطلبی را غلط گفته است و هدف جلوگیری از اشتباه باشد نه بیان نقص و عیب اشکالی ندارد.
آیا غیبت در مورد پدر ومادر جائز است؟
در مورد حرام بودن غیبت فرقی میان غیبت پدر و مادر و دیگران وجود ندارد.
اگر برای شاهد مثال کسی را به بدی یاد کنیم،در حالی که نیّتمان خیراست واین کار هم سودمند است،آیا این کارهم غیبت حساب میشود وحرام است؟
صرف نیت خبر داشتن مجوز غیبت کسی نیست مگراین که کمک به او و نجات او منحصر در غیبت کردن او باشد.
حکم حرف زدن در مورد نقش های مجازی بازیگران نه شخصیت اصلی آنها (که در بیرون از تصویر دارند) چیست؟ آیا غیبت و یا … است؟
اگر این حرفها بیان عیب و اشکال نباشد بی شک جایز است و اگر بیان عیب و نقص باشد چون بیان عیب شخص واقعی خارجی نیست و در واقع بیان شخص خیالی و مجازی است اشکالی ندارد اما چون تمرینی برای غیبت نسبت به افراد واقعی است و جرات ما را نسبت به غیبت زیاد می کند خوب و شایسته نیست.
کسی که غیبت را گوش می دهد حکمش چیست؟
در روایت بیان شده که شنونده غیبت شریک غیبت کننده است و در گناه او سهیم است. پس گوش کردن به غیبت هم حرام است و وظیفه انسان در این مورد نهی از منکر و اگر موثر نیست ترک مجلس غیبت به صورت اعتراض است.
توبه از غیبت
پس از واقع شدن غیبت، توبه و پشیمانی از آن واجب است و احتیاط مستحب آن است که از غیبت شده، اگر فسادی بر آن مترتب نگردد، حلالیت بطلبد و یا برای او استغفار کند.(۵)
بنابراین، اگر غیبت شونده از دنیا رفته، برای او بسیار استغفار کند و اگر زنده است و انسان بزرگوار و باگذشتی است و گفتن به او عداوت و دشمنی و فتنه ایجاد نمی کند، احتیاط مستحب آن است که از وی حلالیت بطلبد و اگر احتمال می دهد که مراجعه به او سبب عداوت و فتنه می شود، به وی مراجعه نکند و در عوض برای او بسیار استغفار کند.
امام زمان (عج):
أنَا الَّذى أخْرُجُ بِهذَا السَیْفِ فَأمْلاَالاَْرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
فرمود: من آن کسى هستم که در آخر زمان با این شمشیر ( ذوالفقار ) ظهور و خروج مى کنم و زمین را پر از عدل و داد مى نمایم همان گونه که پر از ظلم و جور شده است.
بحارالانوار: ج. ۵۳، ص. ۱۷۹، س. ۱۴، و ج. ۵۵، ص. ۴۱٫
حضرت محمد (ص):
حضرت محمد مصطفی ( که درود خدا بر او باد) در روایتی فرمود: روزگاری خواهد آمد که دین خدا تکه تکه خواهد شد. سنت من در نزد آنان بدعت و بدعت در نزد آنان سنت باشد، شخصیت های بزرگ در نزد آنها حیله گر خوانده می شوند و اشخاص حیله گر در نزد مردم، با شخصیت و وزین خوانده شوند.
مومن در نزد آنان حقیر و بی مقدار می شود و فاسق به پیش آنها محترم و ارجمند باشد، کودکانشان پلید و گستاخ و بی ادب و زنانشان بی باک و بی شرم و بی حیا شوند، پناه بردن به آنها خواری و اعتماد به آنان ذلت و درخواست چیزی از آنها نمودن، جامه درویشی به تن کردن و مایه بیچارگی و ننگ است. در آن هنگام خداوند، آنان را از باران به هنگام، محروم سازد و در وقت نامناسب بر آنها ببارد.
حضرت محمد (ص):
در جایی دیگر رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم بیاید که شکم هاشان خدایان آنها شود، و زنانشان قبله گاهشان و پول شان دین شان شود و کالاهای دنیوی را مایه شرف و اعتبار و ارزش خویش دانند .از ایمان جز نامی و از اسلام جز آثاری و از قرآن جز درس نماند. ساختمان های مسجدهایشان آباد باشد ولی دلهایشان از جهت هدایت خدا خراب شود.
امیر مومنان (ع):
عفاف و خویشتن داری از جامعه رخت بربندد و … و شیطان بر همگان چیره شود.
امام صادق(ع):
رودخانه ها خشک می شود و قحطی و گرانی پیش می آید.
امام صادق(ع):
مردی از اولاد عمویم زید در یمن خروج می کند.
حضرت محمد (ص):
یأتی على النّاس زمان المؤمن فیه أذلّ من شاته.
روزگارى بر مردم بیاید که مؤمن از بزش خوارتر باشد.
حضرت محمد (ص):
سیأتی على أمّتی زمان یکثر فیه الفقراء و یقلّ الفقهاء و یقبض العلم و یکثر الهرج ثمّ یأتی من بعد ذلک زمان یقرأ القرآن رجال من أمّتی لا یجاوز تراقیهم ثمّ یأتی من بعد ذلک زمان یجادل المشرک باللَّه المؤمن فی مثل ما یقول.
بر امت من زمانى بیاید که فقیران فراوان شوند و فقیهان کم شوند و علم بر گرفته شود و آشوب فزونى گیرد آنگاه از پس آن زمانى بیاید که مردانى از امت من قرآن خوانند که از گلویشان بالاتر نرود آنگاه از پس آن زمانى بیاید که مشرک بخدا با مؤمن مجادله کند و سخنانى نظیر او گوید.
حضرت محمد (ص):
لیأتینّ علی النّاس زمان لا یبالى المرء بما أخذ المال أمن حلال أم من حرام.
روزگارى بمردم رسد که مرد اهمیت ندهد که مال چگونه به دست آرد، از حلال یا از حرام.
امیر مومنان(ع):
مرد را برای پوشیده نگه داشتن همسرش سرزنش می کنند.
امیر مومنان(ع):
هنگامی که مرد ها با مردها در می آمیزند و زنها با یکدیگر.
امیر مومنان (ع):
هنگامی که نیازها وگرفتاریها فراوان شود مردم همدیگر را نشناسند.
امیر مومنان (ع):
کسی که امر به معروف کند، خوار شود و کسی که مرتکب گناه شود، مورد ستایش قرار گیرد.
فشار قبر چیست؟
اما در مورد اینکه واقعیت فشار قبر چیست و کیفیت آن به چه شکلی است، اطلاعات دقیقی در دست نیست. برخی همچون علامه مجلسی، علامه حلی، علامه شبر و مرحوم حمصی رازی معتقد به عذاب جسد هستند. به عقیده این بزرگان و برخی دیگر، ممکن است روح در عالم قبر، در بدن داخل شده و عذاب را تحمل کند … علامه مجلسی میفرماید: انما السوال و الضغطه فى الاجساد الاصلیه …؛ سوال و تنگی و فشار قبر مربوط به جسد اصلی است.(جسد اصلی در مقابل جسد برزخی)
عوامل فشار قبر در روایات:
– حق الناس
– سخنچینی، ازدواج نکردن
– غیبت، سخنچینی، بیتفاوتی به پاکی
– سبک شمردن نماز
– یاری نکردن مظلوم
– ضایع نمودن نعمتهای الهی
– بداخلاقی
عوامل از بین رفتن فشار قبر:
عوامل متعددی که سبب از بین رفتن فشار قبر میشود در روایات بر شمرده شده است که از آن جمله میتوان :
۱. امام صادق (علیهالسّلام): هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یاسین است. کسی که آن را قرائت کند از فشار قبر ایمن خواهد بود، و…
۲. امام باقر (علیهالسّلام): کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید، خداوند در قبر، او را از حشرات و حیوانات سمی زمین و فشار قبر ایمن مینماید تا زمانی که در پیشگاه خداوند حاضر شود.
۳. امام صادق (علیهالسّلام): کسی که بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه از دنیا برود، خداوند او را از فشار قبر ایمن میگرداند.
۴. منصور بن حازم گوید: از امام صادق (علیهالسّلام) پرسیدم پاداش کسی که چهار بار حج بجا آورده چیست؟ فرمود: ای منصور کسی که چهار بار حج بجای آورد هرگز فشار قبر نبیند.
۵. امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر ایمن خواهد بود.
۶. امام باقر (علیهالسّلام) در ضمن بیان اثرات زیارت امام حسین (علیهالسّلام) میفرمایند: زیارت امام حسین باعث ایمن بودن زائر از عذاب قبر میشود.
۷. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: سه طایفه از زنها هستند که عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) محشور میشوند؛ زنی که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنی که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنی که مهریهاش را ببخشد.
۸. از رسول خدا روایت شده است که صدقه دادن مؤمن از او آفتهای دنیا و عذاب قبر و عذاب روز قیامت را برطرف میکند.
زمان آغاز و پایان فشار قبر:
عذاب قبر اختصاصی به شب اول قبر ندارد و ممکن است همه یا بخشی از زمان حضور فرد در برزخ را شامل شود.
منظور از شب اول قبر که در روایات برای اموات ذکر شده، شبی نیست که ما به حساب دنیا شب اول میشماریم، چرا که در عالم برزخ، خورشید و به دنبال آن شب و روزی، چون عالم دنیا وجود ندارد. طبق نظر محدثان، اگر میتی را صبح دفن کردند همان موقع فرشتگان به سراغ او میآیند. این عذاب با نفخه صور اول پایان مییابد. بیشتر متکلمان و اهل حدیث برخی امور قبر مانند سؤال قبر و فشار قبر را مربوط به بدن خاکی و بیشتر فلاسفه این امور را مربوط به بدن برزخی میدانند.
آیا افراد مومن هم فشار قبر دارند؟
اگر مومنی با وجود گناهان کمی از دنیا رود فشار قبری کمی را متحمل می شود اما دلیلی ندارد کسی که پاک و پرهیزگار است به عذاب الهی گرفتار شود. لذا اگر مومنی هم به فشار قبر دچار می شود بخاطر آن نعمت هایی است که ضایع کرده است. “سعدبن معاذ”، یکی از بهترین یاران پیامبر بود. وقتی او از دنیا رفت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در تشییع جنازه اش شرکت کرد و هفتاد هزار فرشته هم همراه جبرئیل، در تشییع او حضور داشتند.
اما همین سعدبن معاذ هم عذاب قبر داشت. از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسیدند: “آیا واقعا سعد عذاب قبر کشید.”
حضرت فرمود: آری، زیرا که با خانواده اش قدری بداخلاق بود.
تمامی حقوق مطالب برای سایت تفریحی و سرگرمی 98 فان محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.